W dniach 7-9 października 2025 r. w ramach projektu LIFE-IP EKOMAŁOPOLSKA zorganizowaliśmy cykl zajęć online dla uczniów szkół średnich. Łącznie w zajęciach wzięło udział ok. 400 uczniów z różnych małopolskich szkół, m.in. z Krakowa, Tarnowa, Starego Sącza, Wieliczki, Bobowej, Miechowa, Grybowa, Sułkowic i Niepołomic.
Spotkania poprowadziła Marta Seweryn, edukatorka Carbon Footprint Fundation. Lekcje dotyczące faktów i mitów na temat klimatu, odnawialnych źródeł energii oraz cyfrowego śladu węglowego były okazja, by zdobyć argumenty potrzebne w codziennych rozmowach, a także by świadomie podejmować decyzje dotyczące korzystania z energii i nowych technologii.
Pierwsze zajęcia – „Jak to jest z tym klimatem – fakty i mity”
Podczas pierwszych zajęć przybliżyliśmy uczniom podstawowe informacje na temat zmiany klimatu, jej przyczyn i skutków oraz obaliliśmy popularne mity związane z tym tematem. Chcieliśmy w ten sposób zwiększyć świadomość młodzieży na temat realnych zagrożeń związanych ze zmianą klimatu i pokazać jak każdy może przyczynić się do przeciwdziałania negatywnym skutkom.
Drugie zajęcia – „Jak to jest z tym OZE – fakty i mity”
Drugie spotkanie poświęciliśmy odnawialnym źródłom energii. Wyjaśniliśmy jak działają różne technologie OZE, jakie są ich zalety i ograniczenia oraz obaliliśmy najczęstsze mity na temat energii ze źródeł odnawialnych. Naszym celem było przybliżenie młodzieży znaczenia OZE dla ochrony środowiska i redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Trzecie zajęcia – „Cyfrowy Ślad Węglowy – fakty i mity”
Podczas trzecich zajęć pokazaliśmy uczniom czym jest cyfrowy ślad węglowy i jaki wpływ mają na środowisko codzienne działania w świecie cyfrowym. Przedstawiliśmy sposoby, dzięki którym można zmniejszyć własny ślad węglowy i rozwijać odpowiedzialne nawyki. Zależało nam na tym, aby młodzież zrozumiała, że również ich codzienne decyzje w świecie online mają znaczenie dla klimatu.
Cykl zajęć pokazał, że edukacja ekologiczna może być angażująca, nowoczesna i dostosowana do potrzeb młodzieży oraz pozwoliła nam jeszcze lepiej przybliżyć uczniom wiedzę o ochronie klimatu.





