Strona główna » Aktualności » Zajęcia „Fakty i mity o klimacie” zaangażowały młodzież z całej Małopolski 

Zajęcia „Fakty i mity o klimacie” zaangażowały młodzież z całej Małopolski 

Kobieta prowadzi zajęcia online

W dniach 7-9 października 2025 r. w ramach projektu LIFE-IP EKOMAŁOPOLSKA zorganizowaliśmy cykl zajęć online dla uczniów szkół średnich. Łącznie w zajęciach wzięło udział ok. 400 uczniów z różnych małopolskich szkół, m.in. z Krakowa, Tarnowa, Starego Sącza, Wieliczki, Bobowej, Miechowa, Grybowa, Sułkowic i Niepołomic.

Spotkania poprowadziła Marta Seweryn, edukatorka Carbon Footprint Fundation. Lekcje dotyczące faktów i mitów na temat klimatu, odnawialnych źródeł energii oraz cyfrowego śladu węglowego były okazja, by zdobyć argumenty potrzebne w codziennych rozmowach, a także by świadomie podejmować decyzje dotyczące korzystania z energii i nowych technologii.

Pierwsze zajęcia – „Jak to jest z tym klimatem – fakty i mity”

Podczas pierwszych zajęć przybliżyliśmy uczniom podstawowe informacje na temat zmiany klimatu, jej przyczyn i skutków oraz obaliliśmy popularne mity związane z tym tematem. Chcieliśmy w ten sposób zwiększyć świadomość młodzieży na temat realnych zagrożeń związanych ze zmianą klimatu i pokazać jak każdy może przyczynić się do przeciwdziałania negatywnym skutkom.

Drugie zajęcia – „Jak to jest z tym OZE – fakty i mity”

Drugie spotkanie poświęciliśmy odnawialnym źródłom energii. Wyjaśniliśmy jak działają różne technologie OZE, jakie są ich zalety i ograniczenia oraz obaliliśmy najczęstsze mity na temat energii ze źródeł odnawialnych. Naszym celem było przybliżenie młodzieży znaczenia OZE dla ochrony środowiska i redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Trzecie zajęcia – „Cyfrowy Ślad Węglowy – fakty i mity”

Podczas trzecich zajęć pokazaliśmy uczniom czym jest cyfrowy ślad węglowy i jaki wpływ mają na środowisko codzienne działania w świecie cyfrowym. Przedstawiliśmy sposoby, dzięki którym można zmniejszyć własny ślad węglowy i rozwijać odpowiedzialne nawyki. Zależało nam na tym, aby młodzież zrozumiała, że również ich codzienne decyzje w świecie online mają znaczenie dla klimatu.

Cykl zajęć pokazał, że edukacja ekologiczna może być angażująca, nowoczesna i dostosowana do potrzeb młodzieży oraz pozwoliła nam jeszcze lepiej przybliżyć uczniom wiedzę o ochronie klimatu.

Zajęcia zostały zorganizowane w ramach działania E3 projektu LIFE EKOMALOPOLSKA „Wdrażanie  Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii dla województwa małopolskiego” (LIFE-IP EKOMALOPOLSKA / LIFE19 IPC/PL/000005) dofinansowanego ze środków programu LIFE Unii Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.